Economia de Piata
|
Optimul
social si optimul paretian
Primii
utilitaristi credeau ca utilitatea era o marime cardinala cum sunt
longitudinea sau temperatura, masurabila in unitati de utilitate, ca era
posibila realizarea de comparatii interpersonale: o cabana de lemn masurata de
domnul Rockfeller i-ar produce 10 unitati de utilitate, de exemplu, si domnului
Ngone 35.
Vilfredo Pareto (1848-1923) |
Economistul
italian Vilfredo Pareto, la inceputul secolului XX, a negat posibilitatea
realizarii acestui tip de comparatie si a reconstruit teoria consumului si
cererii pe o baza noua: conceptul ordinal al utilitatii. Conceptul
ordinal permite sa afirmam ca pentru un individ determinat, trei prajituri au
mai multa utilitate decat doua, fara a putea determina daca acest "mai"
desemneaza dublul sau triplul. In plus, in reformularea teoriei nu a utilizat
comparatii interpersonale de utilitate.
Instrumentul
cheie pentru pasirea in conceptul ordinal de utilitate fusese propus de
irlandezul Edgeworth: curbele de indiferenta. Figura din stanga
arata o harta a curbelor de indiferenta. Fiecare punct al hartii reprezinta o
combinatie intre diverse cantitati ale bunului X si ale bunului Y. La fel ca si
izobarele din hartile meteorologice, ce unesc punctele de presiune atmosferica
egala, curbele de indiferenta unesc puncte ce proportioneaza aceeasi utilitate a
individului la care se refera harta, adica cosuri de bunuri fata de care
individul este indiferent. Cele mai indepartate linii de origine arata
situatiile preferate. Astfel, individul la care se refera harta este indiferent
in B si C, prefera oricare din aceste situatii lui A, dar va dobandi mai multa
utilitate in punctul D. A se observa ca punctul D reprezinta o cantitate mai
mica din bunul Y, carenta ce pare a fi compensata de adaosuri printr-o cantitate
mult mai mare din bunul X.
Pentru
a intelege mai bine semnificatia hartilor de indiferenta trebuie luat in
considerare ca toate punctele de pe harta apartin numai unei curbe de
indiferenta; spus cu alte cuvinte, curbele de indiferenta nu se scurteaza.
Dar
capacitatea de cumparare a consumatorilor este limitata de venitul de care
dispun. In figura din dreapta apare linia venitului, ce marcheaza limita
combinatiei bunurilor pe care individul le poate achizitiona. Daca se decide sa-si
cheltuiasca tot venitul pe bunul Y, va obtine cantitatea Y1. Daca se va decide
sa cheltuie totul pe bunul X ar putea obtine X1. Punctele de sub linia Y1-X1
reprezinta situatii in care individul nu a cheltuit toti banii. Pentru acest
consumator, situatia preferata dintre cele posibile este punctul r: acela in
care linia venitului atinge curba de indiferenta cea mai indepartata de origine.
Daca individul actioneaza rational, aceasta va fi combinatia de bunuri aleasa.
Formularile
utilitaristilor, conceptul lor ordinal de utilitate, i-au impins sa propuna
reforme sociale, care ar creste utilitatea sociala totala, conceput acest lucru
ca suma utilitatii totale a tuturor indivizilor.
Daca
se admite posibilitatea realizarii de comparatii interpersonale de utilitate se
poate stabili ca o mie de pesetas ii produce unui om bogat o utilitate marginala
mult mai mica ca cea produsa unui sarac. Ca o consecinta a acestui lucru, daca
procedam la o distributie a bogatiei existente, luand cei o mie de pesetas de la
cel bogat si dandu-i saracului, utilitatea totala a societatii va creste.
Concluzia este evidenta, optimul social, situatia in care bogatia unei societati
este distribuita intr-o forma in care proportioneaza la maxim utilitatea totala,
se atinge cand toata bogatia este distribuita in parti egale intre toti
indivizii.
ACESTEA
AU FOST CUVINTELE SALE
"Nu
sunt sigur de cum au aparut aceste dubii prima data; dar imi aduc bine
aminte cum au fost aduse in capul meu de lectura de pe undeva-cred ca in
operele lui Sir Henry Maine-a istoriei cum un functionar indian ar fi
incercat sa-i explice unui brahman, din casta superioara, sanctiunile
sistemului lui Bentham. "Dar
asta-a spus brahmanul-nu poate fi just. Eu
sunt de zece ori mai capabil de fericire decat acel om mandru de
acolo." Nu
am simtit simpatie fata de brahman. Dar nu am putut evita convingerea ca,
daca eu as alege sa-i consider pe oameni ca egal capabili de satisfacere
si el ii considera diferiti, dupa o schema ierarhica, diferenta dintre noi
nu ar putea fi rezolvata prin intermediul acelorasi metode de demonstratie
ce rezulta utile in alte terenuri ale judecatii sociale." Lionel Robbins, "Comparatii interpersonale de utilitate", Economic Journal, 1938. |
Multi
ganditori au avut dubii in privinta posibilitatii de realizare a comparatiilor
interpersonale in ceea ce priveste utilitatea, dar Pareto a fost cel care a
oferit o alternativa intelectual satisfacatoare. Chiar daca nu putem distinge
daca un bun ar aduce mai multa utilitate unei persoane decat alteia, exista
circumstante in care sa putem asigura fara frica de a ne insela, ca utilitatea
sociala totala a crescut sau s-a redus.