Economia de Piata
|
Sociobiologia |
Sociobiologii,
in frunte cu E.O. Wilson, sugereaza ca structurile ce constituie vertebrele
societatii umane, sistemul juridic si economic, ar putea avea o origine
biologica si evolua de la structurile corespondente din clasa primatelor, din
care ne tragem. De aceea, pentru a studia comportamentul animal se descopera
unele atitudini ce prefigureaza dreptul, legile si organizarea economica a
oamenilor.
De
exemplu, apararea drepturilor proprietatii pamantului pare sa fie forma, in care
isi manifesta specia umana simtul teritorialitatii, la fel ca intre celelalte
mamifere si multe alte specii. Unul dintre atributele necesare proprietatii este
publicitatea, in sensul ca, "ceilalti" sa poata recunoaste ca se
gasesc in fata unei proprietati straine. Dupa cum stim, animalele isi
eticheteaza teritoriul prin urme olfactive, vizuale si sonore, la fel cum facem
si noi prin intermediul literelor. Nu stiu numai sa interpreteze etichetele
lasate de- altii, ci si faptul ca, comportamentul lor va varia total in functie
de locul unde se afla: pe un teritoriu propriu sau pe unul strain. Experimentul
paradigmatic referitor la acest fapt este cel efectuat de biologul Niko
Tinbergen, ce a obtinut Premiul Nobel in 1973. Tinbergen a introdus doi pesti,
ce-si marcheaza teritoriul in acelasi acvariu. Fiecare dintre ei si-a stabilit
teritoriul in colturi opuse. Dupa un timp biologul a introdus fiecare peste in
cate un tub de sticla transparent si a trecut ambele tuburi prin tot acvariul.
Cand erau pe teritoriul unuia dintre pesti, "proprietarul" se arata
foarte agresiv in timp ce "intrusul" incerca sa iasa din acest
teritoriu prin toate mijloacele. Dar ajungea ca tuburile sa se deplaseze in
cealalta extrema a acvariului, pentru ca rolurile sa se inverseze.
Sus: tigru bengalez marcandu-si teritoriul prin urme olfactive. Jos: marcaje teritoriale luminoase ale cazinourilor din Las Vegas. |
Exploatarea
eficienta a resurselor unui teritoriu de catre un grup de animale, cere o
organizare a relatiilor intre membrii, care vor fi motivati, daca exista un
sistem de premii si pedepse, si unii specialisti, care le vor acorda si impune.
Acest sistem si acesti specialisti in societatea umana formeaza sistemul
juridico-penal, dar exista de asemeni sisteme similare si in alte specii.
Biologul Trivers descrie o serie de comportamente pe care le denumeste "agresiune
moralista" si care pot fi considerate schite ale sistemului judiciar. In
aceeasi forma in care in sanul aceleeasi familii de animale intervin tatal si
mama pentru a impiedica ca disputele intre progenituri sa depaseasca un anumit
nivel, se poate intalni acest tip de comportament in grupuri sociale mai
complexe, in care individul dominant intervine pentru a aplana disputele intre
indivizii subordonati ierarhic. "Agresiunea moralista" s-a gasit in
principal intre primate, cum ar fi maimutele papion si cimpanzeii. Acest tip de
comportament poate fi considerat un tipar de coercitie judiciara.
De
asemenea s-au descris relatii mai complexe, pe care le-am putea numi "cvasi-contractuale".
De exemplu, in cuiburile unei
specii de pupeze din Africa se gasesc indivizi din aceeasi specie, dar care nu
apartin familiei proprietare a cuibului. Acesti
indivizi "lucreaza" pentru cuib: il apara de intrusi, vaneaza, spala
si hranesc puii. Plata serviciilor lor se poate face in doua forme. Cand un
"lucrator" se decide sa aiba familie, va lua unii dintre tinerii pe
care i-a ajutat sa creasca, ca sa lucreze pentru el. Cealalta forma de plata
este "mortis causa": cand creatorul cuibului moare, lucratorul cel mai
in varsta ii ia locul.
Indubitabil,
se produce un salt calitativ important de la teritorialitate sau agresiune
moralista la sistemul de legi, la proprietate privata si la aplicarea justitiei,
ce constituie coloana vertebrala a societatii umane. Totusi, biologii sugereaza
in baza acestora si a
multor altor cazuri, ca fizic nu s-a produs ruptura evolutiva dintre anatomia
primatelor din care ne tragem si anatomia noastra, trebuie sa presupunem ca si
sistemul nostru juridic-economic s-a creat, ca evolutie a comportamentelor
sociale ale predecesorilor nostrii. Aceasta idee, ca si toata sociobiologia,
este puternic contestata in campul academic, dar reprezinta fara indoiala o
depasire a propunerilor ireale ale lui Hobbes si Rousseau despre originea
Dreptului, ca un contract social intre salbaticii care trec drept civilizati
prin prisma acestui act.
Respectul
constiincios al drepturilor celorlalti, supunerea voluntara in fata autoritatii
legii este ceva ce ne diferentiaza de restul fiintelor vii. Asta este ceea ce ne
permite sa fim singurele animale care putem realiza tranzactii comerciale. Putem
face aceste tranzactii inclusiv cand se produce o intarziere intre momentul
prestarii si cel al contraprestatiei, adica putem inclusiv stabili contacte.
Dar
este convenabil sa evitam eroarea de a crede ca toata sau mare parte din viata
economica actuala este supusa regulilor Dreptului. De aceea, continua sa ne
conduca, vrem sau nu, sistemul pe care Ghiselin il numea "Economia Naturala",
aceleasi legi dupa care se ghideaza si animalele, ceea ce in limbajul comun se
numeste "Legea padurii". Exista cateva motive pentru care continuam sa
respectam aceleasi legi ca cele ale animalelor: in primul rand, ,
intotdeauna este posibila eludarea legii; in al doilea rand, ,
chiar daca nu o facem trebuie sa prevenim ca altii sa o faca; in al treilea rand,
,
legea are lacune; si in al patrulea, ,
putem incerca redefinirea legii in favoarea noastra.
In ceea ce priveste primul punct, nu putem numai contesta legea, ci si faptul ca majoritatea cetatenilor o evitam continuu. Lipsa de mijloace a agentilor de politie municipala duce la neglijarea traficului automobilistic lasat pe seama legilor Economiei Naturale: cel mai indraznet ajunge inainte. Exista vreun lector, care sa nu fi ignorat vreodata un semafor? Cate persoane, care incearca sa-si ascunda unele venituri pentru a reduce contributia fiscala, nu exista?
Dar chiar si asa, presupunand ca ar exista un individ cu un absolut simt civic si care respecta in mod constiincios legea, atunci el ar trebui sa se comporte tinand cont ca ceilalti nu sunt atat de constiinciosi si trebuie sa-si ia masuri de aparare impotriva lor. Mijloacele de securitate pentru evitarea furturilor din masinile proprietate personala inregistreaza un procentaj mare in pretul automobilelor. In ciuda acestui lucru furturile nu se opresc, astfel ca supravietuiste cel mai bine protejat. Din nou legile Economiei Naturale.
Legea are lacune si contradictii. Un economist a sugerat ca numai companiile pot obtine beneficii extraordinare cand descopera si exploateaza o lacuna legala. Daca analizam neobisnuitul efort reglator al Ministerului Economiei sau al Bancii Spaniei, observam ca mare parte din normele emise consta din impiedicarea activitatilor "ilegale".
Si
in sfarsit, lupta pentru redefinirea legii in favoarea noastra: in Primarie,
pentru a face rost de licenta pentru constructii sau reconstruire a terenului
urban, in Congres, pentru a intarzia un proiect anticontaminator, care ne-ar
obliga sa inchidem fabrica. Este din nou o lupta supusa legilor Economiei
Naturale; regulile sale se diferentiaza foarte putin de cele ale animalelor.